“Min varmeste anbefaling af Maria”.
Læs hvad Rigshospitalet, DI og andre kunder siger om min hjælp
Fokus på at hjælpe dig i mål
Som rådgiver kombinerer jeg værktøjer fra journalistikken med indsigt i kommunikationsstrategi og analyse. Det giver jer gennemslagskraft, resultater og gode historier
Fra strategi til levende tekster
Min arbejdsglæde bobler, når din kommunikation rammer plet. Uanset om du er en stor organisation eller en mindre virksomhed. Om vi træner din individuelle skriveproces, forbedrer dine og kollegernes tekster eller arbejder langsigtet med analyser og kommunikationsstrategier for virksomhedens brand og historiefortælling.
Fra rapporter og redaktør til rådgiver
Jeg er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har siden 2009 drevet rådgivnings- og kursusvirksomheden Mellem Linjerne. Inden da fik jeg 18 års erfaring som historiefortæller i lyd og tekst på DR, kulturredaktionen på Aarhus Stiftstidende og redaktør af fagbladet Frie Skoler.
Resultater, effektivitet og kvalitet
Som kunde hos mig er det altid mig, du møder. Det er mig, du laver en aftale med, og mig der sørger for at overholde aftalen. Derfor ved du, hvilken kvalitet, du kan forvente. Min ambition er altid at hjælpe dig og din virksomhed med at nå jeres mål.
Journalistisk håndværk og analyse
Redskaberne fra mit journalistiske håndværk er effektive. Dem trækker jeg på og kombinerer med indsigt i strategi og analyse, når jeg som rådgiver hjælper virksomheder og organisationer med at lægge og omsætte en strategi for kommunikationen.
Fortællingerne er jeres våben
Som mennesker bruger vi fortællingerne til at forstå alt fra it-systemer og lægevidenskab til Sokrates’ filosofi, fordi de gør det abstrakte konkret og det komplekse enkelt. Derfor er fortællingerne ikke bare pynt. De er en del af både virksomhedens og din egen forståelse og argumentation og jeres bedste våben.
Tænder fortælleglæden
Derfor brænder jeg for fortællingen i effektiv, klar og troværdig formidling. Både når jeg rådgiver virksomheder og organisationer i at kommunikere, så det forstås, mærkes og huskes. Og når jeg holder kurser for medarbejdere og ledere i at tale og skrive effektivt og bedre, så budskabet brænder igennem. Konkrete skriveværktøjer tænder fortælleglæden, og gør det både hurtigere og sjovere at skrive tekster og oplæg.
Skrivetræning
Jeg rådgiver, træner og holder kurser i hele Danmark i at brænde igennem og skrive effektivt og med glæde. Ofte skræddersyet til den enkelte virksomheds udfordringer og behov. Blandt andet for Dansk Industri, Akademisk Arkitektforening, dagbladet Børsen og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor jeg blandt andet underviser på diplomuddannelsen ”Journalistik for kommunikatører”.
Forfatter til “Skriv lettere end du tror”
På opfordring fra deltagerne på mine kurser har jeg skrevet ”Skriv lettere end du tror”, der er udkommet på forlaget Samfundslitteratur. Det er en praktisk håndbog med skriveværktøjer og masser af eksempler på, hvordan man bruger dem. Bogen har siden den udkom i august 2018 været pensum på Kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Lim for hjernen
Fortællinger er er som lim for hjernen. De forbinder viden, sanser og følelser og gør det nemt at forstå og huske, det man har hørt eller læst. For eksempel:
Projektet var enkelt som en jingle og så nemt at forstå som en pixibog.
Vi er ikke så bevidste om vores sammenligninger og historier. Derfor glemmer mange dygtige fagpersoner historierne, når de skal være faglige og vise, at de er dygtige. Det er fatalt for teksterne og formidlingen, der bliver sværere at forstå. Måske misforstået. Og hurtigt glemt.
Maria Larsen
Journalist og kommunikationsrådgiver. Indehaver af kursus- og konsulentvirksomheden Mellem Linjerne
mail: maria@mellemlinjerne.dk
Tlf: +45 2129 0581
Kunder
Kampagnefilm for Dansk Industri
“Images of Danish Furniture” er produceret for Dansk Industri til en international kampagne for dansk design og møbelkunst. Filmen viser, hvilken indflydelse dansk design har internationalt og er filmet i New York, Japan og Danmark.
For at få så autentiske og nærværende interview som muligt, har vi arbejdet en del med at skabe tryghed og ro sammen med vores hovedpersoner og briefe dem grundigt. De har haft tid til at lære os at kende og til at reflektere og komme et lag dybere ned i formidlingen af deres budskab.
“Jeg er meget stolt af filmen, der har mange sidegevinster. Ud over at vi har fået sat fokus på en udstilling, er vores medlems-virksomheder begyndt at bruge den internt for at vise, hvad man skal være stolt af, men også eksternt for at gøre opmærksom på dansk møbelkunst. Filmen bliver vist og har et liv. Den tidløs, og vi kan bruge den længe. Den kan vises som små bidder og som en helhed. Fordi den passer til mange sammenhænge, er den så stærk”.
Michael Eirup, Projektleder, Dansk Industri